0.00
Рейтинг
0.00
Сила

Runko kombinoi polkupyörän osat toisiinsa

kaupunkipyöräSujuva pyörittäminen pykee polkimiin kiinnitettävillä pyöräilykengillä tai varvaskoukuilla. Pyöräily kuluttaa matkaan nähden paljon vähemmän sähköä kuin esimerkiksi juokseminen taikka kävely. Kun olet hankkimassa uutta maastopyörää, niin on hyvä miettiä ensin millaiseen käyttöön pyörä enimmäkseen käy sekä joiden verran olet valmis sijoittamaan uuteen kulkuneuvoosi. Mukavan polkupyörän tilaaminen kotoa. Polkupyöräliityntäpaikkojen käyttö lisääntyi 10 % ja yli kolmasosa Espoon liityntämatkoista tehtiin polkupyörällä. Sopivalla varustuksella pyöräily käy myöskin ympärivuotiseksi kulkutavaksi.

Vaikka tutkimusten mukaan ajorata on pyöräilijälle kaupungissa vähemmän vaarallinen kuin jalkakäytävä tai jalkakäytävää muistuttava pyörätie. Laadukkaat osat kestävät käytössä, pyörää on kevyt polkea, se rullaa hyvin ja osia saa lisäksi huoltaa. Se pätee sekä yhteiskunnalle jotta liikkujalle aiheutuviin kuluihin. Ennen kaikkea pyöräily ovat hauska ja miellyttävä kehollinen tapa liikkua. Pyöräily onkin sujuvaa sekä turvallista, silloin kun säilyttää turvavälin muihin tiellä liikkujiin. Polkupyörän vaihteisto koostuvat itse vaihdelaitteesta sekä vaihteen valitsijasta sekä noita yhdistävästä vaijerista.

Vanhemmissa pyörissä käytettiin myös vipujarruja. Polkupyörän keskeiset osat, runko, pyörät ja vanteet ja vapaanavat sekä keskiöt pysyivät suhteellisen muuttumattomina aina 1970-luvulle saakka. Hyvä kaupunkipyöräilijä kehittää erityistaitoja. Pyöräilyn kanssa pysäköinti onkin helppoa sekä nopeaa eivätkä pysäköintipaikkaa tartte etsiä. Maasto-olosuhteisiin kiva polkupyörämalli syntyi 1970-luvun alussa, jahka joukko nuoria sanfranciscolaisia huomasi, miten hauskaa käsitettiin olevan ajaa moottoripyörällä alas 748 metrin korkuisen Mount Tamalpais -vuoren rinteitä, Marinin piirikunnassa Kaliforniassa. Pyörätielle mahtuu viisinkertainen prosenttimäärä henkilöliikennettä autotiehen verrattuna.

Maahantuoja kuten myös pyöräkauppias Mikko Norvasto ovatkin käynyt maailman suurimmilla pyörämessuilla Saksan Friedrichshavenissa 20 vuotta. Isoimmat erot noin ajamisen kannalta ovat, että pystyt ajamaan lisää satulassa istuen (jäykkäperällä joutuu jopa kaikkia juurta varten nostaa perä penkistä), sekä vaikka pitäisikin nostaa takamus satulasta, polkimien vaikutuksesta koipiin tuleva tärinä kuten myös iskut ovatkin merkittävästi pienempiä. Kauempana matkalla sekä ylämäkiajossa siiretään voimaa vartalosta jalkoihin ja käytetään koko kehoa.

Runko yhdistää polkupyörän osat toisiinsa

Välillä pyörätieltä ei esim. pääse lainmukaisesti tai ees fyysisesti kääntymään suuntaan, jonne pyöräilijä on matkalla. Onko sinulla jo pyörä? Oletko miettinyt, sopiiko se työmatkapyöräilyyn? Tärkeintä joissa tahansa pyöräilyssä ovat ensi alkuun pyörän oikea koko sekä suuri asenne. Joiden kokoinen runko? kun välillä kakarana puhuttiin pyörien koosta, vertailtiin enimmäkseen renkaiden tuumakokoo. Myöskin parijono on sallittu, jos ajetaan yksisuuntaista pyörätietä. Paitsi ehkä maantiepyörät.

Runkona onkin Trekin 520 teräsrunkoinen retkipyörä. Pyörä emuloi maantiepyörää. Esim. aiemmin kovaa ääntä pitäneiden kiinalaisvalmistajien halvat sähköpyöräkokeilut ovatkin edellisvuodesta vähentyneet. Alla onkin listattu erilaiset maastopyörän käyttötarkoitukset karkeasti ja siihen sopivat pyörät. Pyörä onkin syytä huoltaa ennen matkalle lähtöä. Kotimaassa alamäkiajo paikkoja löytyy usein laskettelukeskuksista. Liian isolla vaihteella ajaminen on runnomista, jolloin voimat uupuvat suurelta osin sekä polviin kohdistuu suotta kova rasitus. Kun varusteet ovat kunnossa, retkellä saa keskittyä olennaiseen elikkä nauttimaan luonnonrauhasta sekä maisemista. Toisista jotta pakettiautosta ja kuorma-autosta on joskus hankala nähdä pyörätielle.

Nimenomaan tuon kevyemmällä pyörällä ei oo enään kiva rytyttää bike parkissa mäkeä alas, lukuunottamatta tuolla pärjää jo aivan kovin. Juuri sähkömoottoreiden kysyntä on tällä hetkellä niin kovaa, niin että tunnetuimpien valmistajien uutuusmoottoreita voi joutua jonottamaan kuukausia. Lisäksi mallissa ovat määritelty hinta ilmansaasteille, ilmastonmuutokselle, liikkumistavan terveysvaikutuksille ja liikenteen ruuhkautumiselle. Useimmissa tavallisissa kaupunki- tai työmatkapyöräilyyn tarkoitetuissa polkupyörissä on napavaihde, jossa ovatkin kolmesta kahdeksaan erilaista välitystä. Lisäksi olisin nykyään halunnut pyörän jalaksi kick-standin, ja taustapeilin, mutta nämä jäänee tällä kertaa. Käsien ote ohjaustangosta saa olla napakka muttei kuitenkaan puristava, hartiat rentona sekä rintakehä avonainen, kyynärpäät hivenen koukussa.

Tällä hetkellä pyöräilyn kulkutapaosuus on Espoossa 8 % ja osuus liikennesuoritteista 5 %. Tän ansiosta maastossa ajaminen ovat huomattavasti vähemmän alaselkää sekä niveliä kuormittavaa ja jaksat ajaa huomattavasti pidempään. Matalassa ajoasennossa selkälihakset työskentelevät venyneessä asennossa, tällöin selkälihasten vahvistamiseen kandee kiinnittää erityistä huomiota. Polkupyörää ohjataan kääntämällä ohjaustankoa sekä kallistamalla koko pyörää. Yhdet niin sanotusti nopeat renkaat esimerkiksi X-king taikka Racing Ralph.

Porukan luonnossa voi ja maasto- koska retkipyöräillä

Silloin kun saavut risteykseen pyörätietä pitkin, olet väistämisvelvollinen ajorataa suoraan ajavaan ajoneuvoon nähden, ellei tälle ole väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä. Pyöräilyn kannalta keskeisten liikenne- sekä väistämissääntöjen tuntemus on tietyn tutkimuksen mukaan heikkoa ja autoilijoiden että pyöräilijöiden keskuudessa.

maastopyöräIlman tän kummempia tieteellisiä tutkimuksia olen vakuuttunut työmatkapyöräilyn suoraviivaisesta avulla työhyvinvointiin ja terveyteen. Silloin henkilö onkin myös realisti ja ymmärtää, koska toisilla autotiellä liikkujilla onkin teräskatteet ja toisilla ei. Tänään kun voin valita, mihin iltaisin aikani käytän, fillarointi ei tunnu niin välttämättömältä, kuitenkin tästä kuinka saisi raitista ilmaa sekä vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.

Rungon korkeus on selkeä selvittää vertaamalla standover heightiä eli vakaaputken sitä pian joiden päällä pyöräilijä seisoo laskeutuessaan satulasta seisomaan paikallaan pyörän päällä. Toisena tärkeänä pohdinnan osana toivottu rengaskoko 26" vai 28". Jotkut pyörätiet voivat olla sikäli kapeita, että ei niille mahdu kaksisuuntainen pyöräliikenne. Aja ennustettavasti, päättäväisesti ja täydy huoli oikeuksistasi, mutta tarkkaile liikennettä ja ole yleensä valmis tarvittaessa pysähtymään.

Pyöräillessä työskentelevät reisi- sekä pohjelihasten myös pakaralihakset, joiden hyvä kunto antaa voimaa kyykistymisiin sekä nostamiseen. Jarrut ja valot on polkupyörän tärkeimmät turvavarusteet. Väline-, vaate- sekä huoltokustannukset ovatkin enintään muutamia satoja euroja vuodessa. Yhdet sikäli sanotusti nopeat renkaat esim. X-king tai Racing Ralph. Juuri sähkömoottoreiden kysyntä onkin tällä hetkellä niin kovaa, jotta tunnetuimpien valmistajien uutuusmoottoreita voi joutua jonottamaan kuukausia.

Pyöräily säästää arvokasta kaupunkitilaa muuhun käyttöön. Silloin parempi noin päin kuten se, jotta rinteessä loppuisi vaimennus kesken. Yhteistä näille jokaiselle on silti se, jotta niihin voi pakata tavaraa mukaan lukuisia kymmeniä kiloja. Eli tarkista tällä hetkellä etenkin tämä standover height -mitta sekä silti valmistajan taulukosta pituussuositukset eri kokoisille pyörille. Näin tasapainon ylläpitäminen on helpompaa, sekä uuden taidon opetteleminen tuntuu hauskalta. Kevyempään maastoon ja ylämäkien kipuamiseen suunnitelluissa xc-pyörissä keulakulma on nimittäin usein jyrkempi kuin 70 astetta, sekalaiseen käyttöön tarkoitetuissa AM-pyörissä (all-mountain, elikkä niin kuin ylös ja alas vuorta) noin 68 ja alamäkivehkeissä 66.

Tässä linkki: Maastopyörät (click hyperlink) Taajamissa tapahtui yli 60 % kuolemista sekä jopa 90 % loukkaantumisista. Pyöräillä saattaa kaikkialla jossa on teitä, kevytväyliä, polkuja vai uria. Samalla voit muuta ajateltavaa ja työpäivän paineet purettua. Talvella ketjujen, rattaiden ja napavaihteiden kuluminen on kylmyyden takia noin kolme kertaa nopeampaa kuin kesäaikaan. Maasto-olosuhteisiin mukava polkupyörämalli syntyi 1970-luvun alussa, kun joukko nuoria sanfranciscolaisia huomasi, miten hauskaa oli ajaa moottoripyörällä alas 748 metrin korkuisen Mount Tamalpais -vuoren rinteitä, Marinin piirikunnassa Kaliforniassa.

Polkupyörässä on oltava ainakin eräs tehokas jarrulaite

Teline onkin myöskin kohtalisen reippaan suunniteltu sivulaukkuja varten. Alle 10 kilometrin työmatkat eivät oikeastaan tuota kohtuuttomia ponnistuksia, mutta 15-20 kilometrin ja pidemmät työmatkat suuntaansa vaativat jo vähän suunnittelua vaatetuksesta alkaen. Istumistyöstä sekä sen vaarallisuudesta on tänään puhuttu kuluvan vuoden verran. Kymmenen vuoden kuluttua pyörät voivat hyvin pitkälti olla sähköisiä. hissitolppa, joten ajonaikana säädettävissä oleva satulatolppa. Vallanpitäjät eivät hyväksyneet raskaiden pyörien aiheuttamaa eroosiota sekä meluhaittoja.

Ranskassa on nimittäin laskettu, että kaikki työmatkapyöräilijä säästää yhteiskunnan terveydenhoitokustannuksia 1200 € vuodessa. Mikä ei toimi Eurobikessa, ei normaalisti lyökään läpi, mutta maailman suurimmilla messuilla vieraili ainoastaan kahtena ammattilaispäivänä lähes 46 000 pyöräkauppiasta kuten myös maahantuojaa ja 1 800 toimittajaa ympäri maailmaa. Pyörässä käy olla ainakin yksi tehokas jarrulaite, soittokello, ajovalo pimeän sekä hämärän aikaan sekä etu-, sivu-, poljin- sekä takaheijastimet. Etikettiin kuuluu myös, ettei ohituksia suoriteta risteyksessä vai liikennevalojen kohdalla. Työntekijöillämme ovat monen vuoden kokemus alalta ja ne tuntevat tuotteet — useat asiakaspalvelijoistamme on innokkaita pyöräilijöitä, täten heillä ovatkin paljon omakohtaisia kokemuksia.

Tärkeintä on, koska ajoasento tuntuu hyvältä kuten myös ajo maistuu. Suomen laissa määrätään, jotta polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello. Fillaria voi kuljettaa junassa kuten myös metrossa, kunhan ei haittaa toisia matkustajia. Se kulkee kuin juna talvellakin. Älykäs kaupunkipyöräilijä osaa ennakoida myös busseihin ja busseista pyörätielle pomppivat jalankulkijat.

Retkipyöriin on mahdollista lastata kiinni suuriakin tavarakuormia. Siirry sivulle: http://www.kansainetwork.com/polkupyoraily/ Pituutta voikin joka kerta hieman säätää, lukuunottamatta liian korkea runko onkin liian korkea. Jos kärsisin, yrittäisin ehdottomasti lisätä työmatkaliikunnan elämänrytmiini. Pyöräily onkin ympärivuotinen harrastus. Ne ovat niin hienoja pelejä ajaa. Kaksipyöräisellä polkupyörällä voi kuljettaa kahta alle kuusivuotiasta tai yhtä alle kymmenvuotiasta lasta. Kovin harva kaupassakävijä, museoonmenijä vai työntekijä kulkuvälineeseen katsomatta haluaa hikoilla kauppaan, museoon vai työpaikalle mennessään.

Hintahaitari maastopyörissä ovatkin valtava, alkaen muutamasta sadasta eurosta melkein kymmeneen tuhanteen euroon saakka. Pyöräily kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa, auttaa painonhallinnassa, parantaa lihasvoimaa sekä liikkuvuutta ja kehittää tasapainoa ja koordinaatiota. Synkistä luvuista huolimatta, pyöräilyn liikenneturvallisuus on kohentunut merkittävästi viime 10 talven aikana.