Pyöräily on nimittäin tehokasta arki- sekä hyötyliikuntaa
Enintään 10 kiloa painavissa, vähintään 12-vaihteisissa urheilu- vai kilpapyörissä ei valoisaan aikaan ajettaessa kuitenkaan tarvitse olla muita, kuin takaheijastin. Myös varasisärengas ja juomapullo on yleisiä varusteita retkipyöräilyssä. Ne on näppäriä tilanteissa, joihin tavanomainen polkupyörä ei sovi. Punaista valoa ei saa asettaa eteen eivätkä valkoista taakse. Pyöräilijän onnettomuusriski ovatkin tällaisissa paikoissa suuri, ja mahdollisissa onnettomuustapauksissa pyöräilijän oikeusturva ovatkin heikko. Ihan perus maastolenkkiä olis tarkotus heittää, sillä olis kiva tapahtua ajamassa hieman bikeparkissakin jos aivot tekevät alamäkeen niin järkevä pyörä mallisto alkaa sieltä all mountain -pyörien järeämmästä kuluttua.
Vaihdelaite onkin joko pyörän navan sisään rakennettu napavaihde vai nykyään yleisemmin ketjuvaihde, jossa rattaiden viereen asennetulla vaihteensiirtäjällä liikutetaan ketjua erikokoisten taka- taikka keskiörattaiden joskus. Sopivalla varustuksella pyöräily sopii myöskin ympärivuotiseksi kulkutavaksi. Kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa sadan kilon lastia, vai niin montaa matkustajaa, kuin joille se on rakennettu. Tämä onkin hyvä tehdä ennen kuten alkaa pienentää nopeuttaan.
Mikäli haluaa kehittyä pyöräilijänä, lenkkien pituutta ja rasitusta kannattaa vaihdella. Ajolinjasi poikki kääntyvä tai kolmion taikka stop-merkin takaa tuleva ajoneuvo onkin väistämisvelvollinen sinuun nähden. Etevämpi kaupunkipyöräilijä opettelee myöskin pienten esteiden yli hyppäämisen. Pituutta voikin yleensä hieman säätää, lukuunottamatta liian korkea runko onkin liian korkea. Kotimaassa eräät pitävät cyclocross-pyöriä hyvinä talvipyörinä, silloin niihin sopivat nastarenkaat sekä lokasuojat, toisin kuin maantiepyöriin.
Täällä: http://www.unaldi.org/polkupyora/ Maantiepyörälle (usein myöskin kilpapyörä taikka maantiekilpapyörä) ominaista ovat kapeat, korkeapaineiset renkaat, matala ajoasento sekä keveys, joilla tavoitellaan suurempaa nopeutta. Silloin pyörän merkki ei meinaa pakosti mitään suuntaan tai toiseen. Retkipyöriin onkin mahdollista lastata kiinni suuriakin tavarakuormia.
Tavaran tai useamman kuten yhden hänen kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä sekä polkupyörässä, jossa onkin isompi määrä kuin kaksi vaihdetta, tulee silti olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta. Maastopyörästä on muokattu vaativaan harraste- sekä kilpailukäyttöön useita tätä isompi määrä vai vähemmän muistuttavia pyörätyyppejä, niinkuin kilpamaastopyörä, alamäkipyörä, freeridepyörä, trail-pyörä, dual-slalompyörä, dirt/street-pyörä ja trial-pyörä. Yksinkertaisimpiin keinoihin kuuluu hyvä kuten myös mielellään runkolukittava pyöräteline. Mitä vaikeammasta maastosta ovat kysymys sitä lisää vaihteiden suuresta lukumäärästä on hyötyä.
Vaihdelaite onkin joko pyörän navan sisään rakennettu napavaihde vai nykyään yleisemmin ketjuvaihde, jossa rattaiden viereen asennetulla vaihteensiirtäjällä liikutetaan ketjua erikokoisten taka- taikka keskiörattaiden joskus. Sopivalla varustuksella pyöräily sopii myöskin ympärivuotiseksi kulkutavaksi. Kolmipyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa sadan kilon lastia, vai niin montaa matkustajaa, kuin joille se on rakennettu. Tämä onkin hyvä tehdä ennen kuten alkaa pienentää nopeuttaan.
Mikäli haluaa kehittyä pyöräilijänä, lenkkien pituutta ja rasitusta kannattaa vaihdella. Ajolinjasi poikki kääntyvä tai kolmion taikka stop-merkin takaa tuleva ajoneuvo onkin väistämisvelvollinen sinuun nähden. Etevämpi kaupunkipyöräilijä opettelee myöskin pienten esteiden yli hyppäämisen. Pituutta voikin yleensä hieman säätää, lukuunottamatta liian korkea runko onkin liian korkea. Kotimaassa eräät pitävät cyclocross-pyöriä hyvinä talvipyörinä, silloin niihin sopivat nastarenkaat sekä lokasuojat, toisin kuin maantiepyöriin.
Täällä: http://www.unaldi.org/polkupyora/ Maantiepyörälle (usein myöskin kilpapyörä taikka maantiekilpapyörä) ominaista ovat kapeat, korkeapaineiset renkaat, matala ajoasento sekä keveys, joilla tavoitellaan suurempaa nopeutta. Silloin pyörän merkki ei meinaa pakosti mitään suuntaan tai toiseen. Retkipyöriin onkin mahdollista lastata kiinni suuriakin tavarakuormia.
Tavaran tai useamman kuten yhden hänen kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä sekä polkupyörässä, jossa onkin isompi määrä kuin kaksi vaihdetta, tulee silti olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta. Maastopyörästä on muokattu vaativaan harraste- sekä kilpailukäyttöön useita tätä isompi määrä vai vähemmän muistuttavia pyörätyyppejä, niinkuin kilpamaastopyörä, alamäkipyörä, freeridepyörä, trail-pyörä, dual-slalompyörä, dirt/street-pyörä ja trial-pyörä. Yksinkertaisimpiin keinoihin kuuluu hyvä kuten myös mielellään runkolukittava pyöräteline. Mitä vaikeammasta maastosta ovat kysymys sitä lisää vaihteiden suuresta lukumäärästä on hyötyä.